Акафист Матроне Московской. Молитва ко Пресвятой Троице

Межсоборного присутствия. Возможность оставлять свои комментарии предоставляется всем желающим.

Проект «Акафист в молитвенной жизни Церкви» создан комиссией Межсоборного Присутствия по вопросам богослужения и церковного искусства во исполнение поручения президиума Межсоборного Присутствия от 28 января 2015 года. Комментарии к проекту документа собираются аппаратом Межсоборного присутствия до 2 мая сего года.

Акафист в молитвенной жизни Церкви

I. Общие замечания

В современном молитвенном обиходе акафисты занимают весьма заметное место. Однако порядок использования акафистов за богослужением чрезвычайно разнится в различных местностях и не имеет общепринятого уставного порядка. Кроме того, в течение последних десятилетий введение в молитвенный обиход новонаписанных акафистов в силу обстоятельств эпохи почти не контролировалось церковной властью. Это обусловило хождение среди верующего народа многочисленных гимнов, не соответствующих по своей форме и содержанию Преданию Церкви.

II. Историческое введение

Акафист, или неседальное пение в честь Пресвятой Богородицы, возникновение которого возводится исследователями к рубежу V и VI веков — древнее молитвенное последование. Впоследствие к половине его строф были добавлены 144 воззвания, начинающихся словами ангельского приветствия Божией Матери: Радуйся, что стало самой яркой его особенностью.

Наличие «возрадований» выделило акафист из ряда древних многострофных кондаков, однако и сообщило гимну черты неповторимости — в течение многих веков акафист воспринимался как уникальный молитвенный текст, и даже величайшие византийские песнописцы не составляли гимнов по его подобию. До нашего времени в грекоязычных Поместных Церквях термин «акафист» относится только к первоначальному гимну в честь Божией Матери, но не к другим гимнографическим последованиям.

III. Акафист как жанр церковных песнопений

Появление первых дошедших до нас гимнов, подражательных акафисту Божией Матери, связано с исихастским возрождением XIV века. Сначала в Византии, а потом и у славян начали появляться «икосы, подобные акафисту». Некоторые из них — Иисусу Сладчайшему, святителю Николаю — находятся в молитвенном употреблении по сей день.

Первоначально акафист Божией Матери был связан лишь со службой Похвалы Пресвятой Богородицы, и в качестве компонента чинопоследования этого праздника он по сей день печатается в Постной Триоди. Однако со временем он стал использоваться и в личном молитвенном правиле, а в обителях Святой Горы есть обычай петь его на повечериях. В дониконовском русском церковном обиходе акафист Божией Матери входил в состав правила ко Святому Причащению.

Появление «икосов», становление акафиста как жанра привело и к постепенному переосмыслению места такого рода гимнов в молитвенной практике православных христиан. В XVI веке уже фиксируется обычай читать на личном молитвенном правиле акафисты сообразно дням седмицы — в понедельник Архистратигу Михаилу, во вторник Предтече Иоанну и т.д.

Со временем акафисты были включены и в молебные пения — во многих приходах и монастырях сложился обычай совершать молебен у чтимой иконы Божией Матери или перед мощами местного святого с пением акафиста. Начиная с середины XVIII века, число новосоставленных акафистов — сначала в честь святых, а позже и в честь Божией Матери ради явления Ее чудотворных икон, стало весьма значительным, так что потребовалось упорядочение их молитвенного употребления.

В течение XVIII - XIX веков сложилась практика, существующая и поныне, представлять новосоставленные акафисты на одобрение Священноначалия. Акафисты, не получившие такого одобрения, не могли быть напечатаны церковными издательствами.

Некоторые русские акафисты были составлены святыми угодниками Божиими — свт. Иннокентием, архиеп. Херсонским, прав. Иоанном Кронштадтским, сщмч. Аркадием, еп. Бежецким.

IV. Проблемы

Акафисты входят в личное молитвенное правило благочестивых мирян; распространен обычай многодневного чтения того или иного акафиста в качестве особого молитвенного подвига.

Однако, несмотря на весьма широкое распространение, акафисты остаются без уставной регламентации — действующие редакции Типиконов, как славянских, так и греческих, по-прежнему предполагают для общественного богослужения лишь Акафист в единственном числе — гимн, исполняемый в праздник Похвалы. Лишь в современных изданиях Требника в чине общего молебна появилась ремарка после кондака и икоса на 6-й песни канона о том, что «аще хощет иерей, чтет акафист».

В силу целого ряда причин акафисты находят гораздо более широкий отклик среди молящихся. Среди этих причин — и бо́льшая простота структуры акафиста по сравнению с каноном, и бо́льшая доступность текстов акафистов сравнительно с канонами и полными службами, и более простой язык, которым написаны большинство акафистов. Особенно сильное влияние на выбор в пользу акафистов оказывает обычай пения акафистов, когда кондаки и повествовательные части икосов читаются священником, а возрадования поются, зачастую всеми молящимися. Ощущение соучастия в богослужении, привнесение и своего молитвенного труда в общую молитву привлекают к такому исполнению акафистов прихожан многих храмов и монастырей.

Однако сравнительная простота акафистов не должна заслонять от молящихся накопленные столетиями сокровища православной гимнографии. Пастыри должны побуждать молящихся полнее знакомиться с вдохновенными канонами и стихирами, многие из которых созданы великими святыми подвижниками.

V. Определения

Священный Синод, признавая целесообразным упорядочение молитвенного употребления акафистов, определяет:

Призвать чад Церкви употреблять на молитве в первую очередь те акафисты, которые выдержали проверку многовековым молитвенным опытом Церкви, среди которых особое место занимает акафист Пресвятой Богородие, а из вновь написанных, - получившие одобрение Священного Синода.
В случае, если употребление акафистов на конкретном приходе вошло в обычай, рекомендовать исполнение акафиста в одном из следующих мест суточного богослужебного круга:

  • на вечерне: после «Сподоби, Господи» и главопреклонной молитвы;
  • на повечерии: после славословия и Символа веры;
  • на утрене: после кафизм или после 6-й песни канона;
  • на молебне: перед Евангелием.

Издательству Московской Патриархии надлежит издать сборник образцовых текстов акафистов, имеющих одобрение Священноначалия, с тем, чтобы впредь церковные издательства сообразовывались с этим сборником при публикации акафистов.

26.04.2018 Обновлён файл акафиста Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой "Трех радостей", исправлено несколько опечаток.
28.02.2018 Добавлены акафисты: Блаженной Матроне Анемнясевской. Великомученику и целителю Пантелеимону. Епископу Тихону Воронежскому чудотворцу. Преподобному Антонию, Леохновскому чудотворцу. Преподобному Макарию Желтоводскому, Унженскому чудотворцу. Преподобному Моисею Угрину. Преподобному Никите Столпнику, Переславскому чудотворцу. Преподобному Никодиму, Кожеезерскому чудотворцу. Преподобному Нилу, Столобенскому чудотворцу. Преподобному Онуфрию, Великому пустынножителю, царевичу Перскому. Преподобному Паисию, Галичскому чудотворцу. Преподобному Пафнутию Боровскому чудотворцу. Преподобному Петру, царевичу Ростовскому, чудотворцу. Преподобному Савве Крыпецкому чудотворцу. Преподобному Савве, игумену Сторожевскому, Звенигородскому чудотворцу. Преподобному Сампсону Странноприимцу. Преподобному Серафиму, Вырицкому чудотворцу. Преподобному Сергию Радонежскому чудотворцу. Преподобному Тихону, Калужскому чудотворцу. Преподобным старцам Оптинским. Святителю и чудотворцу Михаилу, первому митрополиту Киевскому. Святителю и чудотворцу Николаю, архиепископу Мир Ликийских. Святителю Луке, исповеднику, архиепископу Крымскому. Святителю Макарию, митрополиту Московскому и всея Руси, чудотворцу. Святителю Митрофану, епископу Воронежскому. Святителю Нектарию, митрополиту Пентапольскому, Эгинскому чудотворцу. Святителю Питириму Тамбовскому, чудотворцу. Святителю Софронию, епископу Иркутскому. Святителю Спиридону Тримифунтскому. Святителю Стефану, епископу Пермскому. Святой великомученице Марине. Святой и равноапостольной великой княгине Русской Ольге. Святой мученице Параскеве Пятнице. Святой мученице Татиане. Святой равноапостольной Марии Магдалине. Святой равноапостольной Нине, просветительнице Грузии. Святому благоверному князю Олегу Брянскому. Святому великомученику Мине. Святому великомученику Никите. Святому праведному Симеону Богоприимцу. Святому преподобному Макарию, игумену Калязинскому, чудотворцу. Святому преподобному Савве Вишерскому, чудотворцу. Святому Симону, епископу Владимирскому и Суздальскому, Печерскому чудотворцу. Святому славному и всехвальному апостолу Христову Симону Зилоту, иже и Кананит именуется. Святым благоверным князю Петру и княгине Февронии, Муромским. Святым Марфе и Марии, сестрам Лазаря. Святым сестерам-мученицам Минодоре, Митродоре и Нимфодоре. Святым сорока мученикам Севастийским. Священномученику Макарию, митрополиту Киевскому. Собору Святых Псково-Печерских.
14.09.2016 Обновлён файл акафиста Святым мученицам Вере, Надежде и Любови, и матери их Софии, исправлено несколько опечаток.
17.02.2016 Обновлён файл акафиста Рождеству Христову, исправлено несколько опечаток.
30.10.2015 По просьбе автора удалён акафист "Радость православных".
14.09.2015 Добавлены акафисты: Святому преподобному Адриану, игумену Ондрусовскому, Олонецкому чудотворцу. Святому преподобномученику Адриану, игумену Пошехонскому, чудотворцу. Святому преподобному Александру Ошевенскому чудотворцу. Преподобному Александру, игумену Куштскому, Вологодскому чудотворцу. Святому праведному Александру, Чагринскому чудотворцу. Преподобному Алексию Карпаторусскому, исповеднику. Святому праведному Алексию, Бортсурманскому чудотворцу. Преподобномученице Анастасии Римляныни. Преподобному и богоносному отцу нашему Афанасию Афонскому чудотворцу. Святителю Афанасию, епископу Ковровскому, исповеднику и песнописцу. Преподобному Варнаве Гефсиманскому. Святому преподобному Иову, игумену Почаевскому, чудотворцу. Праведному Ионе Одесскому чудотворцу. Священномученику Иосифу, первому митрополиту Астраханскому и Терскому. Преподобному Иосифу Волоцкому, Волоколамскому чудотворцу. Святой великомученице Ирине. Священномученикам Киприану и Иустине. Преподобным Кириллу и Марии, родителям преподобного Сергия Радонежского. Преподобному и богоносному отцу нашему Кириллу, игумену Белоезерскому, чудотворцу. Преподобному Корнилию Александровскому. Преподобномученику Корнилию Псково-Печерскому. Святым безсребренником и чудотворцем Косме и Дамиану Ассийским. Преподобному Кукше, Одесскому чудотворцу. Преподобному Лаврентию Черниговскому, чудотворцу. Святому праведному Лаврентию, Калужскому чудотворцу. Святым равноапостольным Мефодию и Кириллу, учителем словенским. Святому благоверному великому князю Михаилу Ярославичу, Тверскому чудотворцу. Преподобным отцам, на Святой горе Афонской просиявшим. Святому преподобному Роману Сладкопевцу. Иже во святых отцу нашему святителю Иоанну, Сан-Францисскому и Шанхайскому чудотворцу. Святому мученику Трифону. Святым равноапостольным царем Константину и Елене.
2.05.2015 Добавлен акафист "Радость православных", написанный во время войны на Донбассе.
9.03.2015 Обновлены файлы акафистов Ангелу-Хранителю и иконе Пресвятой Богородицы "Милостивая", исправлено несколько опечаток.
11.06.2014 Добавлены акафисты: Блаженному Василию, Христа ради юродивому, Московскому чудотворцу. Всем святым, от века Богу благоугодившим. За единоумершаго. Иже во святых отцу нашему Арсению епископу Тверскому, чудотворцу. Иже во святых отцу нашему Василию, архиепископу Кесарии Каппадокийския, Великому. Митрополиту Алексию, святителю Московскому и всея России чудотворцу. Преподобной Евфросинии Полоцкой. Преподобному Аврамию, архимандриту Ростовскому, чудотворцу. Преподобному Арсению, Коневскому чудотворцу. Преподобному архимандриту Евфимию, Суздальскому чудотворцу. Преподобному Афанасию Младшему, игумену Высоцкому, Серпуховскому чудотворцу. Преподобному Варлааму Хутынскому, новгородскому чудотворцу. Преподобному Гавриилу Афонскому. Преподобному Григорию Вологодскому, чудотворцу. Преподобному Димитрию Прилуцкому, Вологодскому чудотворцу. Преподобному Елеазару Анзерскому, Соловецкому Чудотворцу. Преподобному и богоносному отцу нашему, Антонию, Печерскому чудотворцу. Преподобному Иоанну, Рыльскому чудотворцу и пустынножителю. Преподобным и богоносным отцам нашим Антонию и Феодосию Печерским. Святителю Варсонофию, епископу Тверскому, Казанскому чудотворцу. Святителю Василию, епископу Рязанскому, чудотворцу. Святителю Григорию, епископу и чудотворцу Неокесарийскому. Святителю Гурию, Казанскому и Свияжскому чудотворцу. Святителю и чудотворцу Ермогену, Патриарху Московскому и всея Руси. Святителю Иннокентию, чудотворцу Иркутскому. Святителю Иоанну Златоустому, архиепископу Константина града. Святой благоверной великой княгине-инокине Анне Кашинской. Святой великомученице Варваре. Святой великомученице Екатерине. Святой мученице Зинаиде. Святой преподобномученице великой княгине Елисавете. Святому Алексию человеку Божию. Святому апостолу Андрею Первозванному. Святому апостолу и евангелисту Иоанну Богослову. Святому великомученику Димитрию Солунскому. Святому мученику Аврамию Болгарскому. Святому мученику Вонифатию. Святому праведному Алексию (Мечёву), пресвитеру Московскому. Святому праведному Иоанну Кронштадтскому, чудотворцу. Святому преподобному Афанасию, игумену Брестскому. Святому преподобному Галактиону, Вологодскому чудотворцу. Святому преподобному Илии Муромцу, Киево-Печерскому чудотворцу. Святому равноапостольному князю Владимиру. Святому чудотворцу Иоанну Воину. Святым и благоверным князьям и страстотерпцам Борису и Глебу. Святым и праведным Богоотцем Иоакиму и Анне. Святым мученикам Антонию, Иоанну и Евстафию Виленским. Святым мученикам Гурию, Самону и Авиву. Святым мученицам Вере, Надежде и Любови, и матери их Софии. Священномученику Антипе, епископу Пергамскому. Cвятым мученикам Адриану и Наталии.
9.06.2014 Обновлён файл Акафиста Пресвятой и Животворящей Троице, исправлено несколько опечаток.
15.04.2014 Добавлены акафисты: Архангелу Божию Гавриилу. Ангелу-Хранителю. В память всеобщего Воскресения и Страшного суда. Господу Иисусу Христу Грядущему. Покаяния или песни, приводящия человека к сознанию своей греховности. Покаянный жен, загубивших младенцев во утробе своей. Покаянный Составлен на основании Великого канона Андрея Критского.
12.04.2014 Добавлено 44 акафиста Богородице: Аз есмь с вами и никтоже на вы; Ахтырская; Владимирская; Воспитание; Всецарица; Грузинская; Достойно есть или Милующая; Живоносный Источник; Жировицкая; Заступнице и Преблагой Попечительнице о Церкви Христовой; Знамение (Курская-Коренная); Знамение (Корчемная); Иверская; Иверской Монреальской; Иерусалимская; Избавление от бед страждущих; Казанская; Калужская; Козельщанская; Косинская (Моденская); Любечская; Милостивая; Млекопитательница; Муромская; Неупиваемая чаша; Нечаянная радость; Озерянская; Отрада или Утешение; Песчанская; Почаевская; Пречистей Матери Милосердия; Прибавление ума; Призри на смирение; Пюхтицкой (У источника); Cветлой обители странников бездомных; Скоропослушница; Страстная; Табынская; Толгская; Трех радостей; Троеручица; Успение Пресвятой Богородицы; Ченстоховския (или Непобедимая Победа); Экономисса или Игумения горы Афонской.
6.05.2013 Добавлены акафисты: Пресвятой и Животворящей Троице. Сретению Господню.
1.05.2013 Во все акафисты встроен обновлённый шрифт. Все обновлённые файлы загружены на сайт.
29.04.2013 ОБНОВЛЁН ШРИФТ Izhitsa2 , обновлён акафист "Умиление" Серафимо-Дивеевская (с ударениями).
26.04.2013 Добавлены акафисты: Федоровской иконе Пресвятой Богородицы.
10.04.2013 Добавлены акафисты: Благодарственный Слава Богу за всё. На Сошествие Святаго Духа. Преображению Господню.
07.04.2013 Добавлены акафисты: Всем Святым, в земле Российской просиявшим. Воскресению Христову. Живоносному Гробу и Воскресению Господню. Святой Пасхе. Вознесению Господню. Иисусу Сладчайшему. Кресту Господню. Лазареву воскрешению. Богоявлению Господню. Введению во Храм Пресвятой Богородицы. Покрову Пресвятой Богородицы.
17.02.2013 Открытие. Выложена небольшая группа акафистов.


В России существует несколько икон, иллюстрирующих Великий Акафист Божией Матери. Эти иконы, в центральной части, имея изображение Богородицы на престоле, в клеймах отражают содержание Акафиста "по-икосно" и "по-кондачно", целиком охватывая буквальный смысл и значение праздника Похвалы. Одна из таких икон 16 века, хранящаяся в Русском Музее, представлена вниманию наших читателей.


Православные литургические песнопения, посвященные пресвятой Богородице, как правило, очень сложны и «догматичны». Это особенно заметно при сравнении с традиционной латинской гимнографией, с такими ее классическими образцами, как Stella Maris («Звезда морей»), Pulcherrima Rosa («Прекраснейшая Роза»), Ave Regina («Радуйся, Царица»)… Совершенная чистота, дивная красота, несравненное милосердие Девы – их лирическая тема.


10 июня визит Патриарха Кирилла на Кипр продолжился паломничеством в Киккский монастырь, где хранится чудотворная Киккская икона Божией Матери, по преданию написанная святым апостолом Лукой. Киккскую обитель связывают прочные узы с Россией, ее место в истории Кипра напоминает роль Троице-Сергиевой Лавры для Руси


Главная святыня Польши - чудотворный образ Ченстоховской иконы Божией Матери (празднование 19 марта и 9 сентября н. ст.). История иконы полна чудесных случаев исцелений, избавлений и помощи, а также не менее чудесных случаев защиты от кощунников


Разнообразие икон Богородицы поражает воображение. Число почитаемых икон, по подсчетам специалистов, достигает семисот. Откуда взялось такое множество образов и как в них ориентироваться, «НС» объяснила искусствовед Ирина ЯЗЫКОВА, заведующая кафедрой христианской культуры в Библейско-богословском институте Святого апостола Андрея, автор книг о русской иконе


Празднование в честь чудотворной иконы «Троеручица» совершается в июле дважды – 11-го и 25-го числа (по новому стилю). С этим образом связано множество преданий, рассказывающих о том, откуда на изображении Богоматери появилась третья рука, и о том, как икона оказалась на Святой горе Афон. О почитании необычной богородичной иконы рассказывает искусствовед Светлана ЛИПАТОВА


В Греции Успение Пресвятой Богородицы отмечается почти также широко, как Пасха. В центре торжеств остров Тинос, и его чудотворная икона Богородицы «Тиносская»: чудесные исцеления, залпы из корабельных пушек, цветы и флаги, военные оркестры и крестные ходы


Торжество Успения Пресвятой Богородицы посвящено воспоминанию двух последовавших друг за другом события. Первое – это кончина Ее земной жизни. Второе событие – Ее воскресение и телесное восшествие в Небесное Царство. Отсюда происходят двойственность в наименованиях праздника – “Успение Пресвятой Богородицы”, принятое в обиходе Православной Церкви, и “Вознесение Богоматери”, распространенное на латинском Западе.


Для православных цыган в Греции Успение Пресвятой богородицы является едва ли не более важным праздником, чем Пасха. Со всей Греции Рома стекаются на остров Тинос, чтобы проползти на коленях до храма и получить исцеление от чудотворной иконы


28 августа -- последний летний праздник: Успение Пресвятой Богородицы. Священное Писание молчит об обстоятельствах Ее смерти и погребения. Зато красочные предания, зафиксированные в памятниках церковной живописи, сохранили для нас память об этом событии. На облаках апостолы чудесно переносятся в Иерусалим, чтобы лицезреть успение Божией Матери.


Чудотворная икона Божией Матери Донская пробудет в этом году в Донском монастыре дольше обычного. 31 августа ее доставили в монастырь из Государственной Третьяковской галереи, где она обычно хранится. Смотрите наш фоторепортаж.


Чудотворный список Смоленской иконы Божией Матери, датируемый 1602 годом, привезли через Бородино в Москву, чтобы верующие могли поклониться ему в Храме Христа Спасителя, где образ пробудет до 14 сентября. Смотрите наш фоторепортаж из полицейского эскорта, сопровождавшего икону на всем пути!


В этом году в России праздник в честь Иверской иконы отмечается 2 дня подряд -- 6 мая второе обретение московского образа в 2012 году, а 7 мая -- традиционное празднование во вторник Светлой седмицы, память обретения первообраза в море у Афонской горы. ФОТОГАЛЕРЕЯ


«Осенняя Казанская» – так издавна зовется в народе церковный день 4 ноября (22 октября по старому стилю). С самого начала, задолго до объявления его государственным праздником, он был для православных россиян не только церковным, но и общенациональным торжеством. Да и сама Казанская икона – это один из самых почитаемых на Руси Богородичных образов. Между тем его тайна до сих пор не раскрыта. Вспомним историю явления иконы.

Кондак 1

И збранный воеводо ополчения, како возможем воззрети на тя, о чистоты источниче, страстьми и злобами нашими погребенны суще, но яко имущий венцы терпения, сострадания и кротости, подаждь нам крепость твою, да поем ти:

Икос 1

А нгелом предстателем за землю твою послан был еси ты Серафимом Божиим народу твоему. Оный же столпник Саровский провидя житие твое, ужасашеся, царевичу зовый таковая:

Радуйся, имже правда Божия возсияет; радуйся, имже льстивая прелесть исчезнет.

Радуйся, безнадежно падших воззвание; радуйся, студных скверн избавление.

Радуйся, высото девства и кротости; радуйся, глубино умнаго сердца.

Радуйся, на руку носимое Троицы обиталище; радуйся, Россию имущий в руце твоей.

Радуйся, звездо, являющая Солнце Втораго Пришествия; радуйся, сосуде домостроения Божия.

Радуйся, имже обновляется Святая Русь; радуйся, имже живи становимся.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 2

В идяще Новый Израиль себе в блудной нечистоте, глаголет Создателю своему в мрачнем отчаянии: согрешихом на Небо и пред Тобою, и несмы достойни нарещися сыны Твои, обаче зря агнца русскаго, вземлющаго грехи народа, абие вопиет: Аллилуиа.

Икос 2

Р азум недоразумеваемый разумети младенец ищай, горце вопияше: почто не можно есть быти ми, якоже и прочим чадом? Кто убо ответит ему? Мы же книгу Исайи разгнувше, слышим пророческое:

Радуйся, яко ты еси пред Богом яко корень в земли жаждущей; радуйся, яко не имаши вида, ни доброты.

Радуйся, яко в болезни умален паче всех сынов человеческих; радуйся, яко ты человек в язве сый и ведый терпети болезнь.

Радуйся, яко носиши наша грехи и о нас болезнуеши; радуйся, яко нами вменен быти в труде и язве от Бога и во озлоблении.

Радуйся, яко язвен бысть за грехи наша; радуйся, яко язвою твоею мы изцелехом.

Радуйся, иже яко овча на заколение ведеся; радуйся, иже яко агнец пред стригущим его безгласен.

Радуйся, яко во смирении твоем суд твой взятся; радуйся, яко вземлется от земли живот твой.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 3

С ила Вышняго осени тогда к самоотречению супруг Богодохновенных царственных: егда видяще сына своего стесняема от пестунов страха ради смертнаго, паче убояхуся душевредия, неже страдания телеснаго, дерзновенно поюще: Аллилуиа.

Икос 3

И мея Богоприятное сердце Царевич, страданием многолетним удобренное, востече к венцу мученическому. Отрок же Авраамль, ему же имя Исаак, на лоне отца веселяся о царевичи, играньми, яко песньми вопияше сему:

Радуйся, яко тобою искушаше Бог отца твоего; радуйся, сыне единородный и паче всех возлюбленный.

Радуйся, яко ты еси всесожжение за грехи народа твоего; радуйся, яко на руку отца несенный на заколение.

Радуйся, наказание телесное народа твоего отменяяй; радуйся, наказание телесное на себе понесый.

Радуйся, возлюблен быв Отцем Иже на Небесех; радуйся, яко егоже любит Отец, наказует.

Радуйся, четыренадесять лет влекущий дрова, еже во всесожжение; радуйся, яко хврастие сие грех народа русскаго суть.

Радуйся, благоволение Божие Новому Сиону; радуйся, стено плача русскаго.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 4

Б урю внутрь имея помышлений сумнительных о предании Царства сыну: достоит ли златницу сию дати князю мира сего: Дамы или не дамы? Осклабясь, вопрошаху иродиане новый: Дадите кесарю кесарево? Рече Государь: Сей же Божий есть человек, принесется Богови, Ему же поем: Аллилуиа.

Икос 4

С лышавше пастыря православнаго, иже прежде бяше чужестранный учитель твой, непреложность бытия Божия чрез житие твое осязавша, по венце же твоем ангельский образ приявшаго, восхвалим Христа Бога нашего, и камение преврашающа пети о царевичи:

Радуйся, агнче и пастыре; радуйся, кремль молящихся ти.

Радуйся, блудных бесов мучение; радуйся, дверей Царствия отверзение.

Радуйся, земная наша в Небесная превращаяй; радуйся, очи наши Небу отверзаяй.

Радуйся, младенцев безсловесных немолчная уста; радуйся, отроков о чистоте непреклонная дерзосте.

Радуйся, камене, Голиафа мысленнаго поражаяй; радуйся, адаманте диадимы Христовой.

Радуйся, имже рассыпаются страхования отцев; радуйся, тишина и покой для матерей.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 5

Б оготечною звездою явилося есть житие твое, дние его быша мали и зли: пождан был еси десять лет, пожил же еси вмале более, обаче озарил еси светом утешительным подвиг родителей твоих, иже именоваша тя, якоже матерь прежде, лучом солнечным, Бога благодаряще: Аллилуиа.

Икос 5

В идеша чужестраннии и инославнии на руку пестуна будущаго владыку державы русския, прошибахуся сердца их зрети славу Божию, в немощи совершающуюся, яко и пети сим:

Радуйся, егоже душа в руце Божией; радуйся, егоже души не прикоснется мука вечная.

Радуйся, непщеванный бысть во очесех безумных умрети; радуйся, яко вменися во озлобление исход твой.

Радуйся, яко аще и муку приял еси, упование твое безсмертия исполнено есть; радуйся, вмале наказан быв, великими благодетельствован был еси.

Радуйся, яко Бог искуси тя, и обрете тя достойна Себе; радуйся, яко Бог искуси тя, яко злато в горниле.

Радуйся, егоже Бог яко всеплодие жертвенное приял есть; радуйся, возсиявый во время посещения твоего.

Радуйся, яко Богосветлою искрою по стеблю лозы Христовой потекл еси; радуйся, яко в тебе воцарися Господь во веки.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 6

П роповедник благовестный бысть воспитатель твой, Петр неколеблемый, возвратяся во отечество, скончав подвиг свой, и проповеда тя по обетованию Царства Христова наследника, всех пети научая сице: Аллилуиа.

Икос 6

В озсиявый в вавилоне новем, прежней Руси Святей, истину Божию власти праведныя, тысящелетния плетения попрал еси: о тебе всякая лесть сия паде; мнози убо, не ведуще о тебе ничесоже, но токмо зряще лик твой, благосердый плач зачинают, поюще:

Радуйся, сыне великомучеников; радуйся, внуче царя - миротворца.

Радуйся, правнуче царя – освободителя; радуйся, наследниче крамолы победителя.

Радуйся, благословение старца Феодора; радуйся, страстотерпца Павла императора преемниче.

Радуйся, твердостию воли праотцу Петру Великому подобящийся; радуйся, тишайшему царю тезоименный.

Радуйся, материю основателя Дома твоего предреченный; радуйся, новый царевич углический.

Радуйся, Андрея Боголюбиваго сродниче; радуйся, Бориса и Глеба рождие.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 7

Х отящу Иоанну, венчающему и затворяющему Град Божий на земли нашей от нынешняго века преставитися прелестнаго, озарил еси сего пренебесным Светом от купели твоея, младенче Царевиче, сей же умныма очима восприемля сие: Свет Христов просвещает всех, вопиял есть в сердци своем, в Горний Алтарь вознося Свет твой, поя, вопия, взывая и глаголя: Аллилуиа.

Икос 7

Н овую мученицу Царицу Александру тобою показа Христос Бог, новаго человека Божия тя являя, Новую Землю и Новое Небо отверзая нам, пети понуждая сице:

Радуйся о Господе, облече бо тя в ризу спасения; радуйся, яко Бог возложи ти венец и украси тя красотою.

Радуйся, источающий благодать, яко миро на главе, сходящее на браду Аароню; радуйся, подающий благодать тебе молящимся.

Радуйся, сильне, препоясующий меч твой по бедре твоем; радуйся, наляцающий, успевающий, царствующий истины ради и кротости и правды.

Радуйся, непорочен бо путь твой, и на высоких поставляет тя Бог; радуйся, яко Бог прослави тя десницею крепости.

Радуйся, яко десница Божия о молитве к тебе сокрушает враги; радуйся, прежде рождения, по рождении и по смерти в руце Божией пребываяй.

Радуйся, побеждаяй, наследуяй Божия; радуйся, сыне Божий по благодати.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 8

С транное чудо о тебе видевше, устранимся мира, ум на Небеса преложше: како до четвертаго рода по убиении твоем, в песнех, книзех, в мыслех и на сердци народа твоего, по запрещении помнити тя, очи твои, во образе некоего отрока, неотступно рекут нам: кровь твоя, о Царевиче, на нас и на чадех наших. О покаяния новаго, помилуй нас пети тобою: Аллилуиа.

Икос 8

В есь бе в Вышних, и нижних никакоже отступи, о капле последняя долготерпения Божия: нарцыте Алексием мя, рекл еси клевретом твоим, аще ли же пестунов узрите, глаголите: Алексий Николаевич, аще же узрите Царя, именуйте: Ваше Императорское Высочество. О Царевичу мучениче, ты сам веси имя коегождо от нас, помяни нас в молитвах Богу твоему, поющих:

Радуйся, непорочный во всем житии твоем, ходящий в законе Господне; радуйся, испытающий свидения Его, всем сердцем взыскавый Его.

Радуйся, юнейший, сохранивый словеса Божия, путь свой исправивый; радуйся, наученный оправданиям Божиим, за все благословивый Господа.

Радуйся, яко слово Божие бысть в страх твой; радуйся, утешенный во смирении твоем словом Божиим, живящим тя.

Радуйся, в нощи страданий твоих помянувый Имя Божие; радуйся, причастник всем боящимся Господа и хранящим заповеди Его.

Радуйся, смирен быв пред Господом, яко научися оправданием Его; радуйся, яко возвеселилися о тебе суть вси боящиися Господа.

Радуйся, яко присно жива душа твоя, и Господа хвалит; радуйся, взысканный Господом, о нем же радуются легеоны ангелов.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 9

В сякое естество ангельское удивися великому твоему смирению: егда извещен был еси об отречении святаго отца твоего, ниже единым словом вопросил еси о порфирородных правах твоих, человече Божий, обаче первое слово твое о России бысть, темже умоли Троицу Святую, Ейже предстоиши ныне, сохранити нам русскость нашу сиречь Православие, поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 9

В ития многовещанныя, яко рыбы безгласныя, видим о тебе, Царевиче: хотяще оклеветати тя, якоже отца и матерь твоих, ничтоже успевают: Бог бо сохрани тя неприкосновенна от лести бесовския, темже молим ти ся сице:

Радуйся, яко аще не станут премудрии, яко ты, не внидут в Царство Небесное; радуйся, яко не избра Господь премудрии и сильнии, но тя избра.

Радуйся, суемудрыя студа исполняющий; радуйся, словоблудныя потоки изсушающий.

Радуйся, яко тобою лютые взыскателие посрамляются; радуйся, смрад новейших баснотворцев проявляющий.

Радуйся, иудейския плетения растерзающий; радуйся, души наша миром исполняющий.

Радуйся, неведение умное теплотою сердечною превращающий; радуйся, разум в вере неколеблем утверждающий.

Радуйся, чадо, отцев укрепляющее; радуйся, блудных сынов за покаяние отцовства сподобляяй.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 10

С пасти хотя мир тысящелетний на земли сей устрояемый, многажды снисходил отец твой блудному народу: последи же тя в свое место предложил есть, да устыдятся сына; ты же в страдании навыкл еси, темже и страждущим и обремененным грехи многими заступник быти вожделел еси, Богу зовый: Аллилуиа.

Икос 10

С тена еси младенцем, отроком и отроковицам ты, о Царевиче, гной и смрад мерзостей содомских нетрудно изгоняющий, иго благое и бремя легкое в сердца водворяющий, глас хлада тонка, воню райскую слезоподательную нам туне дарствующий, да благодарим:

Радуйся, ратнаго отечестволюбия образе; радуйся, воинскаго целомудрия начертание.

Радуйся, из детска благородство являяй; радуйся, чад увечных царских венцев за терпение сподобляяй.

Радуйся, отроков воинов мучеников новых созидающий; радуйся, юнейший ратник в войске отца твоего.

Радуйся, архистратиже всех чад убиенных; радуйся, противу блудных прилогов поборствуяй.

Радуйся, угрожаемых от насилия сохраняяй; радуйся, тепле кающимся целомудрие возвращаяй.

Радуйся, иждивших безвинно детство в болезнех в невестник Христов претворяяй; радуйся, глумящихся материнству и девству страданием очищаяй.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 11

П ение всякое побеждается, спростретися тщашеся простерту ти множицею лютою язвою твоею, наконец же простерту ти сущу в подклете дома ипатиева посреде державы твоея, надолзе закалаему, не могущу абие умрети. О чадо сладчайшее! О славо русская! О лепото неприступная! Како вдался еси христоненавистником, спростретися тщащийся на Кресте простерту Богу своему, Ему же поем: Аллилуиа.

Икос 11

С ветоприемную свещу сущему во тьме скорби по убиенному сыну воеводе альбионскому зрим тя, Царевиче; невещественный бо вжигая огнь, состраждеши сему: не должно ти быти единому в час сей глаголеши, соседя ему, научая нас пети тебе:

Радуйся, во страдании жизнь свою истощивый; радуйся, сострадание нам источаяй.

Радуйся, великомучениче в житии твоем; радуйся, обретший очи зрети страдание ближняго.

Радуйся, царскую порфиру кровию твоею обагряяй; радуйся, в скиптра место крест приемляй.

Радуйся, кровь твою, яко алавастр мира Христу приносяй; радуйся, неисцельныя болезни легце исцеляяй.

Радуйся, за царство земное Небесное Царство приемый; радуйся, вразумляяй земное отечество любити, да Небеснаго сподобимся.

Радуйся, аще и пресечеся тобою род твой; радуйся, рождая нас в Жизнь Вечную.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 12

Б лагодать дати восхотев чадом, аще и неверным, Отец Небесный открывает нам сияние крестной славы твоея, да усрамимся новаго сего мученика - Царевича, сей же сквозе все житие распинаем быв грехми народа русскаго, присно поет: Аллилуиа.

Икос 12

П оюще твое рождество третие, хвалим тя вси, храме одушевленный воскресения нашего: веселят бо страдания твоя нас ничесоже боятися кроме утраты любве Христовой, научающе в малых скорбех наших пети тебе:

Радуйся, младенческим незлобием мученический венец преукрасивый; радуйся, загражденными усты обличаяй жестосердие христоненавистников.

Радуйся, яко уверение истинныя веры являешися; радуйся, потоком крови твоея доныне заграждающий потоки беззакония.

Радуйся, древним седми Маккавеям твердостию души уподобивыйся; радуйся, мудре на отроковицы Веру, Надежду и Любовь взираяй.

Радуйся, истрезвляющий нас к безстрашному свидетельству Истины; радуйся, яко нам заступление суть честная страдания твоя.

Радуйся, яко ты еси израильтянин истинный, в нем же льсти несть; радуйся, яко сего ради убиен бысть за Христа.

Радуйся, долгоумиранием злобу жидовскую истощивый; радуйся, излиянием крови твоея Церковь благодатию наполняяй.

Радуйся, царевиче Алексие, защитниче теплый целомудрия.

Кондак 13

О страстотерпче четыренадесятолетний царевичу Алексие! Егда ты возсмеялся еси во тьме, самодвижныя картины созерцая, вси сущии окрест тебе обращашася во еже зрети тя: зане в страдании место радость осеняющая тя бысть якоже смех Сарры, якоже радость царицы Елены, егда обрете Честный Крест, и якоже радость матере твоея, егда родитися тебе. Помолися Владыце и Богу нашему не лишитися и нам радости оныя, слезами покаяния даруемой, да будет о нас радость ангелов вящщая неже о девятидесяти и девяти незаблуждших овцах, да и о нас ты возможеши пети Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Со Ангелы и всеми…» и 1-й кондак «Избранному воеводе…».

Молитва

О , страстотерпче святый Царевичу Алексие! Новый Димитрие царевичу, якоже и сей, Дом свой заключающий! Гавриилу Белостокскому и прочим младенцем, жидов обличителем, подобящийся. Артемию отроку, народом пренебрегаему, последующий. Известно нам, яко ополченное войско, мятежными окруженное, тобою из топи непроходимыя невозбранно изведено бысть. Сии же изводимии, священнику, дерзновением фесвитянину Илии подобному, запинаху молити тя о спасении, не сущу ти людьми прославленну. Се ныне зриши Царство твое, о нем же глаголал еси: Егда аз буду царь, не будет лжи окрест мене - днесь царство отца лжи является, за еже доселе не царствуеши ты в сердцах народа твоего. Сам убо, Царевичу, прииди и стани зде с нами, уцеломудри нас, аще и не ведящих: ты еси врач изрядный, ведящий более нас потребная ко спасению нашему. Вемы сострадание твое, вемы кротость твою, вемы любы твоя к народу твоему: помози в долгонедужии сущим людем твоим, не попусти любвеоставленней быти прежде Святей Руси, но сам яко веси, приими дерзновение во спасение наше. Аминь.

Тропарь, глас 3

С вятая отрасль Романова корене, страстотерпче цесаревичу Алексие, на земли болезними слезами, последи же кровьми своими увенчался еси, ныне предстоя на небеси Царю Христу, моли Его, да поставит законоположителя в стране Российстей и уразумеем, яко человецы есмы.

Кондак, глас 6

К ротостию Агнцу и чистотой крину сельному уподобивыйся, яко луч светлый державным родителем был еси, святый цесаревичу Алексие, от врагов веры Православныя умученный, озари молитвами твоими сердца любящих тебя, да не погибнем зле без покаяния.

Напечатанные курсивом пояснения не читаются.

Чтение канонов и акафистов отдельно от утреннего и вечернего молитвенного правила необходимо совершать, испросив благословения, после «седмипоклонного начала»:

Б оже, милостив буди мне грешному (поклон) .
Б оже, очисти мя грешнаго и помилуй мя (поклон) .
С оздавый мя, Господи, помилуй мя (поклон) .
Б ез числа согреших, Господи, прости мя (поклон) .
В ладычице моя, Пресвятая Богородице, спаси мя грешнаго (поклон) .
А нгеле Хранителю мой святый, от всякого зла сохрани мя (поклон) .
С вятый апостоле (или мучениче, или преподобне отче, имя рек ), моли Бога о мне (поклон) .

Затем:
М олитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас. Аминь.
С вятый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас

(трижды, с крестным знамением и поясными поклонами) .
С
П ресвятая Троице, помилуй нас. Господи, очисти грехи наша. Владыко, прости беззакония наша. С вятый, посети и исцели немощи наша, имени Твоего ради.
Г осподи, помилуй (трижды) .
С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
О тче наш, Иже еси на небесех. Да святится имя Твое. Да приидет царствие Твое. Да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь. И остави нам долги наша, яко же и мы оставляем должником нашим, и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Г осподи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас.
Аминь.
Г осподи, помилуй (12 раз) .
С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
П риидите, поклонимся Цареви нашему Богу (поклон) .
П риидите, поклонимся и припадем Христу Цареви нашему Богу(поклон) .
П риидите, поклонимся и припадем к Самому Христу, Цареви и Богу нашему (поклон) .

Псалом 50.

П омилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззакония моя аз знаю и грех мой предо мною есть выну. Тебе Единому согреших, и лукавая пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих и победиши, внегда судити Ти. Се бо, в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо, истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся, омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего, и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо, всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен, сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая, тогда возложат на олтарь Твой тельцы.

Символ веры

В ерую во Единаго Бога Отца, Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденнаго прежде всех век; Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша. Нас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с небес и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы и вочеловечшася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна. И воскресшаго в третий день по Писанием. И восшедшаго на небеса, и седяща одесную Отца. И паки грядущаго со славою судити живым и мертвым, Егоже Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, Животворящего, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. Во едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедую едино крещение во оставление грехов. Чаю воскресения мертвых, и жизни будущаго века. Аминь.

Затем читается канон и (или) акафист.

По завершении чтения канона – молитва ко Господу Иисусу Христу или Божией Матери, святому – соответственно смыслу канона и акафиста. Затем:

Д остойно есть, яко воистинну блажити Тя Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога Нашего.

Ч естнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу, Тя величаем.

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Г осподи, помилуй (трижды ).

По окончании следует положить те же поклоны, что и в начале.

Каноном называется молитвенное последование в честь праздника или святого, состоящее из 9 песен, написанных по образу т.н. «пророческих песен» или «песен Священного Писания». Фактически в каноне 8 песней, т.к. вторая поется только в особых случаях (обычно в Великий пост). Каждая песнь состоит из ирмоса и тропарей. Ирмос (греч. связь ) — это первая строфа песни, задающая музыкальный тон для всех остальных (в древности все каноны пелись), а также связывающая канон по смыслу с соответствующей пророческой песнью. Однако на молебне ирмос читать не обязательно, поэтому иногда он приводится сокращенно — только начальные слова.Тропари — все последующие строфы песни. Обычно их бывает 4-5, хотя в некоторых случаях может быть и больше. Перед каждым тропарем читается припев (запев), соответствующий данному канону (обычно указан в начале канона). Если запев не указан, читаем припевы по следующему правилу:
К праздничным канонам Господу:
С лава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
К молебным канонам Господу:
М илостиве Господи, услыши молитвы раб Твоих, молящихся Тебе.
К канонам Пресвятей Богородице:
П ресвятая Богородице, спаси нас.
К канонам святым:
С вятый пророче или мучениче или святителю (имя рек), моли Бога о нас.
К предпоследнему тропарю песни запев:
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу — часто сокращенно записывается Слава :
К последнему: И ныне и присно и во веки веков. Аминь —сокращенно записывается И ныне :

Акафист (греч. неседален ) состоит из 25 строф, которые по смыслу объединяются попарно в звенья, состоящие из кратких кондаков и более пространных икосов. Икос содержит до 12 приветствий – херетизмов, начинающихся со слова «радуйся» (греч. – хере ). Последняя, 25– я строфа, является молитвенным обращением к прославляемому, читается трижды.